EcoShare – Trzecia wypożyczalnia skuterów na minuty w Gdańsku

Zdjęcie na licencji własnej

Trzy dni temu na terenie Gdańska wystartowała trzecia już wypożyczalnia skuterów elektrycznych na minuty. Przez pierwsze dwa dni na ulicach miasta można było zobaczyć 10 pojazdów EcoShare (bo tak właśnie nazywa się firma), zaś od wczoraj możemy wybierać spośród 30 jednośladów, przy czym liczba ta ciągle rośnie. Pełna flota liczy aż 60 skuterów i prawdopodobnie w ciągu najbliższych dni zobaczymy wszystkie porozmieszczane w różnych miejscach wyznaczonej strefy.
Jak jednak mi podobają się ich pojazdy oraz jak oceniam przemieszczanie się nimi? Po konkrety zapraszam do poniższej lektury.

Wygląd

Pojazdy EcoShare na pierwszy rzut oka przypominają duże zabawki z plastikami o twardych krawędziach. Jeśli jednak zdecydujemy się na ich wypożyczenie z każdą chwilą doceniamy budowę miejskiego omijacza korków. Większość jednośladów z tej wypożyczalni jest w charakterystycznym miętowym kolorze. Każdy pojazd jest takiej samej budowy, a jego elementy są idealnie ze sobą spasowane. Siedzisko jest na tyle duże, że wygodnie zmieszczą się na nim dwie osoby. Kierowca przyjmuje postawę wyprostowaną, co nie tylko pozwala podróżować wygodnie, ale również pozytywnie wpływa na kręgosłup. Kufer zamontowany za plecami pasażera daje, również dodatkową korzyść w postaci oparcia co sprawia, że osoba, z jaką jedziemy ma jeszcze wygodniej niż kierowca. Jedynym minusem dla pasażera jest brak dodatkowych podnóżków, przez co miejsce na stopy jest wbudowane w wydłużoną część podłogi. Takie rozwiązanie wymusza opieranie nóg na piętach, co na dłuższą metę może być mało wygodne dla osoby siedzącej z tyłu. Pojazd wyposażono w wygodne manetki, co sprawia, że dłuższe dozowanie gazu nie męczy rąk. Na dużą pochwałę zasługują lusterka. Są solidne i zamontowane w odpowiednich miejscach, zaś wielkość lustra pozwala zobaczyć spory obszar tego, co dzieje się za nami co stanowczo podnosi nasze bezpieczeństwo na drodze.

Kufer i kaski

Kufer w pojazdach EcoShare jest naprawdę sporych rozmiarów. Spokojnie mieści dwa dobrej jakości kaski o różnych rozmiarach, a mimo to jest jeszcze sporo wolnego miejsca. Same kaski są wyposażone w szybę ochronną chowaną pod plastikowym daszkiem, który idealnie osłania nas przed pędem powietrza. Minusem jednak jest metoda chowania szyby. Często potrzebujemy do tego obu rąk. Poza kaskami w schowku znajdziemy jednorazowe woreczki ochronne na głowę oraz kopie dokumentów pojazdu przygotowane na wypadek kontroli drogowej.

Jazda i komfort

Pojazd EcoShare jest stosunkowo duży i ciężki co sprawia, że dobrze trzyma się drogi. O ile podczas manewrowania na parkingu możemy mieć problemy z jego zwrotnością, to podczas jazdy nie odczujemy tego. Skuter wchodzi idealnie w zakręty i łatwo jest nim omijać dziury w nawierzchni jezdni. Z powodu małych kół i szybkiego rozpędzania się do maksymalnych 45-50km/h (w zależności od poziomu naładowania akumulatora) łatwo wpaść w poślizg co często się zdarza podczas ruszania na mokrej czy piaszczystej nawierzchni. Warto w takich przypadkach zachować szczególną ostrożność, gdyż może się to skończyć wywrotką. Podobny problem możemy zaobserwować podczas ruszania. Po dodaniu nawet odrobiny gazu skutrzaczek potrafi szarpnąć. Trzeba brać to pod uwagę zwłaszcza jak przed nami rusza inny pojazd, gdyż może się to skończyć kolizją. Podczas jazdy mamy uczucie, że jedziemy o 5km/h szybciej niż wskazuje licznik. Sprawdziłem wskazania prędkościomierza z własnym miernikiem i trzeba wiedzieć, że zegary na skuterze wskazują dokładną prędkość, z jaką jedziemy. Mimo iż mamy do czynienia z dość sporymi gabarytami pojazdu to i tak mieścimy się między samochodami w miejskiej dżungli. Podczas jazdy poza dźwiękami pracy tylnego amortyzatora i kierunkowskazów nie słyszymy praktycznie niczego. Niestety sygnalizacja dźwiękowa kierunkowskazów pozostawia wiele do życzenia. Jeśli nie ruszamy manetki gazu, usłyszymy go w pełnej okazałości, jednak gdy tylko chcemy przyśpieszyć wykorzystujemy na tyle duże zasoby energii, że dźwięk po prostu zanika. Jest to o tyle problematyczne, że podczas jazdy często przejedziemy kilka ładnych metrów, by zorientować się, że kierunkowskaz nie został przez nas wyłączony.

Hamowanie

Do hamowania EcoShare stosujemy podobnych metod jak te używane na motocyklach. Mamy po obu stronach do dyspozycji sporej wielkości klamki, dzięki którym hamujemy stopniowo i bez gwałtownych szarpnięć. Podczas jazdy łatwo jest nam określić odległość hamowania, zaś do hamowania awaryjnego z pełnej prędkości potrzebujemy ok. 6 metrów. Jest to naprawdę zadowalający dystans jak na tego typu skuterek i pozwala szybko zareagować podczas zagrożenia.

Strefa

Strefa EcoShare obejmuje największą część Gdańska w porównaniu do swojej konkurencji. Możemy śmiało pojechać z Jasienia do Oliwy czy też na plażę w Brzeźnie. Niestety obecnie są jeszcze miejsca, gdzie nie będziemy mieli możliwości zostawienia skutera, a strefa nie obejmuje Sopotu czy Gdyni, jednak docelowo firma planuje rozszerzyć granice wyznaczonych stref na całe Trójmiasto.

Zarządzanie wypożyczeniem

Wypożyczyć skuter EcoShare możemy za pomocą przeglądarki internetowej lub aplikacji na smartphone. Cała operacja jest banalna. Na mapie wybieramy interesujący nas model oznaczony specjalną pineską i klikamy rezerwację. Po potwierdzeniu rezerwacji mamy 15 minut na uruchomienie pojazdu i tym samym jego wypożyczenie. Aplikacja podczas przełączania jednego okna na drugie potrzebuje nieco czasu, by przetworzyć dane, lecz jest zapewne związane z połączeniem internetowym w naszych urządzeniach. Mało wygodne są jednak same pineski oznaczające skutery. Jeśli obok siebie stoi kilka skuterów możemy mieć problem, by wybrać ten, który nas interesuje. Zdarza się również, że aplikacja przeniesie pineskę na drugą stronę ulicy, lecz dzięki temu całą operację wyboru możemy dokonać znacznie sprawniej. Myślę, że kwestią czasu jest jak będą wprowadzane poprawki w aplikacji dotyczące tego problemu. Skutery są wyświetlane za pomocą danych GPS, a twórcy pomyśleli o wprowadzeniu opcji nawigacji do wybranego skutera. Bardzo przyjemna funkcja wykorzystująca Google Maps, jeśli nie za bardzo znamy rejon gdzie zaparkowany jest pojazd. Podobna procedura jak w przypadku wypożyczenia skutera jest w momencie jego parkowania bądź oddawania. Po zwrocie zaś otrzymujemy e-mail oraz wiadomość SMS z podsumowaniem przejazdu, a także w aplikacji możemy śledzić nasze ostatnie operacje.

Cena

Za minutę jazdy skuterami EcoShare zapłacimy w promocyjnej cenie 0,59zł. Po promocji kwota ta ma wzrosnąć do 0,69zł. Za zaparkowanie pojazdu bez jego oddawania będziemy musieli zapłacić 0,09zł za minutę. Nigdy jednak nie wydamy więcej niż 69zł za dzień jazdy (liczone maksymalnie do północy dnia, w którym wypożyczyliśmy skuter). Dla przykładu z ul. Leszczynowej przy skrzyżowaniu z ul. Jabłoniową do AmberEXPO dojedziemy w ok. 25 minut i zapłacimy 14,75zł. Wypożyczalnia działa na zasadzie prepaid, czyli przed wypożyczeniem skutera musimy doładować konto, z jakiego podczas jazdy pobierane są pieniądze. Stan konta możemy śledzić w czasie rzeczywistym w aplikacji. Warto zastanowić się nad kwotą pierwszego doładowania, ponieważ firma EcoShare postanowiła zrobić nam prezent i podwaja kwotę, jaką wpłacimy na samym początku.

Support

Wszelka pomoc EcoShare udzielana jest niemal natychmiastowo. Kontaktujemy się telefonicznie, przedstawiamy problem i jeszcze podczas rozmowy otrzymujemy rozwiązanie bądź przyjmowane jest zgłoszenie problemów.

Podsumowanie

Wypożyczalnia EcoShare to ciekawa alternatywa dla Blinkee. Skutery są ładne, wygodne i bezpieczne, a support działa szybko i sprawnie. Nie porównuję jej jednak z wypożyczalnią Yumi.eco, gdyż uważam, że ich skutery nowa wypożyczalnia zepchnęła na trzecie miejsce. Jeśli miałbym do wyboru skutery z wszystkich aktualnych wypożyczalni i chciałbym dojechać w miejsce, gdzie obowiązuje strefa wybrałbym EcoShare.

Plusy:

+ Jakość wykonania
+ Gabaryty i waga
+ Wyprostowana postawa za kierownicą
+ Duże lusterka
+ Zwrotność podczas jazdy
+ Dokładny prędkościomierz
+ Hamowanie
+ Duży kufer
+ Dobrej jakości kaski
+ Ilość skuterów w stosunku do wielkości strefy
+ Strefa na peryferiach miasta
+ Support

Minusy:

– Brak dodatkowych miejsc na nogi dla pasażera
– Ciężko podnosi się szybę w kasku
– Zwrotność podczas manewrowania na postoju
– Łatwo wpada w poślizg
– Szarpiąca manetka gazu
– Przerywająca sygnalizacja dźwiękowa kierunkowskazów
– Problem z pineskami oznaczającymi skutery do wypożyczenia w systemie